Anne Marie Westra-Nijhuis | 02 maart 2014

Mijn klanten zijn koning, ik de koningin

Ik ben de koningin - blog Anne Marie Westra

Toen ik net begon als zelfstandig ondernemer, nu alweer bijna vijf jaar geleden, had ik me voorgenomen dat ik voor mijn toekomstige opdrachtgevers te allen tijde klaar zou staan. Het was op een maandagmiddag, toen een van mijn opdrachtgevers met de vraag kwam of ik een Engelse vertaling voor hem zou kunnen maken en die meteen de volgende dag aan zou kunnen leveren. Op datzelfde moment zat ik midden in een andere opdracht en kon ik aan dit nieuwe verzoek eigenlijk niet voldoen. Want wanneer ik zou zeggen dat levering wel zou kunnen, dan zou dit in de praktijk betekenen dat ik de hele nacht door zou moeten werken. Ervaring had dan wel geleerd dat, als je zelfstandig ondernemer wilt zijn, je nooit op een uurtje meer of minder moet kijken. Bovendien had ik me voorgenomen voor mijn opdrachtgevers ten alle tijde klaar te staan. Maar of ik dat nu in de praktijk ook zo letterlijk wilde nemen?

Ik besloot het risico te nemen en mijn opdrachtgever – ik moet bekennen toch een beetje met lood in de schoenen – gewoon te vertellen hoe het zat en dat ik zijn opdracht reëel gezien voor de dag erna in zou kunnen plannen. De gevraagde levertijd zou dus 1 dag later worden… Tot mijn verrassing was zijn reactie: ‘Dat is prima, en goed overigens dat je dit zegt, want dan weet ik dat ik de volgende keer mijn zaken eerder aan moet leveren’!

Tot op de dag van vandaag is het heerlijk werken met al mijn opdrachtgevers waarvoor ik ten alle ‘reële’ tijde klaar sta. Zij zijn de koning, en ik de koningin!

Blog Anne Marie Westra door Anne Marie Westra-Nijhuis

Anne Marie Westra-Nijhuis is ondernemer, project & eventmanager, communicatieprofessional & marketeer. Haar grootste passie is het vertalen van kinderboeken van en naar het Engels, Duits en Frans. Én ze is de oprichter van Team EPLÚ,  hét sprekersbureau voor sprekers, trainers, gastdocenten en dagvoorzitters die écht het verschil maken.