Gastblog: online communiceren

Gastblog Harvey Blom - blog Anne Marie Westra

Ik voel mij zeer vereerd om het spits af te mogen bijten als gastblogger, hier op het blog van Anne Marie Westra. Ik bedank Anne Marie voor deze mogelijkheid.

Voor de lezers die nog niet weten wie ik ben, wil ik mij graag even kort voorstellen. Mijn naam is Harvey Blom, Online Marketeer, Netwerk Marketeer & Ondernemer. Meer weten? nl.linkedin.com/in/harveyblom/

ONLINE COMMUNICEREN….

De grens tussen de gewone wereld en digitale wereld wordt steeds kleiner. Mensen besteden steeds meer tijd op de digitale snelweg “het internet”.

Een wereld zonder het internet is daarom in de 20ste en 21ste eeuw niet meer weg te denken voor zowel particulieren als ondernemingen. Het aantal transacties online neemt aanzienlijk toe. Het internet is één van de snelst groeiende markten met ongekend veel mogelijkheden. Het is dan ook niet vreemd dat steeds meer individuen, organisaties en ondernemingen zich steeds beter willen communiceren en profileren op het internet. Wie in staat is een meerwaarde te realiseren zal de slag winnen.

Wat voor (meer) waarde biedt u de bezoekers van het internet? Dat is een zeer interessante vraag. Waarom kiezen sommige bezoekers voor website A en niet voor website B? Heeft dit te maken met uw positie in de zoekmachines? De autoriteit en reputatie die u online en offline heeft?

Hieronder een aantal manieren om waarde aan te bieden op het internet:

  1. Vraag en aanbod bij elkaar brengen, bijvoorbeeld: www.marktplaats.nl
  2. Oplossingen aanbieden, bijvoorbeeld: www.elance.com
  3. Informatie aanbieden, bijvoorbeeld: www.cnn.com
  4. Kennis aanbieden, bijvoorbeeld: www.beleggersbelangen.nl
  5. Mensen bij elkaar brengen, bijvoorbeeld: www.facebook.com
  6. Tools aanbieden, bijvoorbeeld: www.moz.org

Naast de toenemende participatie op het internet neemt de concurrentie en innovatie ook toe. Vandaag de dag zijn de meeste bedrijven druk bezig met overleven en zijn zij niet direct bezig met het optimaliseren of innoveren van hun online mogelijkheden.

Als gevolg van tijdsdruk of te weinig kennis besteden ondernemers/ bedrijven niet genoeg aan de online communicatieprocessen. Ook nemen bedrijven/ondernemers vaak snel genoegen met het alleen “hoger in Google staan dan de concurrenten”. Maar er komt meer bij kijken om een duurzaam online resultaat te behalen! Het gaat al jaren niet meer om kwantiteit, maar om kwaliteit.

Er zijn in Nederland vele integere online media bureau’s en professionals die ondernemingen goed helpen en begeleiden. Ik vraag je actief een rol te spelen in het online proces. Jij begrijpt jouw bedrijf, belang, klanten en markt het beste.

Het internet kan beschouwd worden als de ruimte, zie hiernaast. Velen maken de fout te verdwalen, of investeren te veel geld en tijd in activiteiten die geen (positieve) invloed hebben op hun doelstellingen.

Ik geef je daarom graag wat tips om je te helpen:

  1. Zorg dat jouw website op orde is voor zowel het gebruikersgemak van cliënten als de zoekmachines.
  2. Zorg dat er een meetbare “Salesfunnel”* verwerkt is in jouw website voor elk product/dienst of contactmoment.
  3. Koppel een waarde aan de conversie in de “Salesfunnel”* en gebruik deze om jouw doelstellingen te concretiseren.

*Salesfunnel (verkooptrechter) = een model dat uitgaat van een aantal vaste waardes en daardoor dwingend resultaatgericht is.

Vragen die je aan jezelf kunt stellen om meer grip te krijgen over jouw online communicatie:

  1. Heb je concrete online doelstellingen geformuleerd?
  2. Kun je deze doelstellingen meten, monitoren en managen (MMM)?
  3. Zijn de strategieën goed omschreven om de doelstellingen te behalen?
  4. Zijn de taken en verantwoordelijkheden per doelstelling/strategie goed omschreven?
  5. Monitoor je jouwconcurrenten?
  6. Wegen de investeringen op tegen het beoogde rendement?

Harvey Blom, online marketeer, netwerkmarketeer & ondernemer